Nu säger vi tack för oss!

Nu är det dags för oss att sjunga den sista versen. Året här i Hemavan har bjudit oss på allt från mörka grottor till en varm och kärleksfull relation med Gud. Vi har fått vara med om jättemånga fantastiska stunder, både i klassrummet och på fjället. Det har innehållit livliga diskussioner, spännande väder, djupa samtal och fantastiska vyer. Vi kommer bära med oss mycket av detta i våra hjärtan.

Vi vill rikta ett stort och hjärtligt tack till alla som på ett eller annat sätt bidrar till Bibelfjäll och gör denna utbildning möjlig. Vi vill också tacka personalen på gården, våra faddrar som låtit oss vara en del av deras liv detta året och våra lärare som i vått och torrt stått ut med oss.

Men nu är det dags för oss att lämna över stafettpinnen till nästa års klass. Vi hoppas att ni tar till vara på detta året, denna möjligheten kommer inte igen.

Massor av kärlek och Guds rika välsignelse

önskar vi på Bibelfjäll

CBF7E109-17EB-4396-89C6-E69FD9CCEF9E

Näst sista veckan

Avslutningstur

Nu är slutet nära och den sista hela veckan på bibelfjäll har varit händelserik. Den rivstartade måndag morgon med en bilresa till norska Melöy, en vacker ö några mil norr om polcirkeln. Där fick vi tälta på DTS på Nordtun, Engavågens (en lärljungaskola) område så ett stort tack till dem. Efter att ha delats upp i två grupper var det dags för äventyr, kajakpaddling en dag och vandring en dag. För många var det första gången man paddlade och spänningen var stor. Att stå upp i kajakerna var en utmaning som bibelfjäll gemensamt klarade! Vandringen bjöd på en fantastisk utsikt över fjordar och fjäll, Norge är sannerligen vackert.

UMU-skolan, vars elever vi träffade och hade det trevligt med, är en lärljungaskola. Där tränas man till att följa Jesus i praktiken och att missionera. De förlitade sig på frivilliga gåvor och hade en stark tro på Guds ledning och hjälp. Vi inspirerades av varandra och fick en trevlig kväll tillsammans vid lägerelden.

På torsdagmorgon kunde vi se tillbaka på en fin tur

Lördagen var speciell, halva klassen hade vinter och halva sommar. Några åkte på topptur till Gemken medan andra solade, åt glass och spelade volleyboll.

På söndagen var vi på vår sista söndagsgudstjänst, TACK församlingarna i Hemavan Tärnaby för att ni har tagit så väl hand om oss!! :)

Som hälsning skickar vi med ett bibelord // Hanna och Daniel K

Mark 9:50

DCIM100GOPRO

GemkenIMG_7545

Hemvändarfest i Hemavan

Hejhej och grattis till Bibelfjäll!

Den här veckan stod det 5-års jubileum på schemat, men vi har inte bara haft kalas. Vi började veckan med att redovisa våra fördjupningsarbeten som var och en i klassen har jobbat med under året. Det var många olika och intressanta ämnen som folk hade fördjupat sig i, allt från kvinnosyn på bibelns tid till fjällvett. Sista skoldagarna på veckan fick vi tid att planera inför festhelgen, vilken vi tog tillvara på och gjorde både film och drama om vårat år och även lite om tidigare år på bibelfjäll.

Alla föredetta Bibelfjällare var inbjudna och redan i början av veckan började jubileumsgästerna droppa in, även om de flesta kom under fredagen. Helgen inleddes med att vi fick samlas och äta kvällsfika tillsammans innan vi hade en kvällsandakt med nattvard. Lördagen började med frukost och två glada födelsedagsbarn, Mojo och så Johan i våran klass, som vi sjöng och hurrade för. Efter frukosten fanns det möjlighet för en topptur med valfri utrustning vilken många följde med på. Det fanns även de som spelade spel, gick egna turer antingen till fots och på skidor, eller bara satt på altanen och glassade i solen. På eftermiddagen hade vi jubileumsgudstjänst med sändning av årets klass. Många av faddrarna var med oss och firade.

Sändningsgudstjänst

Efter gudstjänsten så serverades det trerättersmiddag på stationen. Till förrätt bjöds det på tunnbrödsrulle med räkröra. Huvudrätten bestod av souvas med råstekt potatis och lingonsylt.

Jubileumsmiddag

Desserten i form av lingonkolapaj med kanelgrädde åts senare på kvällen efter spex och tal i kyrksalen. Alla bibelfjällklasser, några lärare och styrgruppsmedlemmar bjöd på sig själva på olika sätt, t.ex. lekar, bilder, zumba, filmer, draman. När alla ätit sig mätta och skrattat så tårarna sprutade stod det disco på schemat. Det dansades och sjöngs på dansgolvet men Mums-Måns drog fler och fler till TV-soffan där Sverige fram på natten tog hem segern i Eurovision Song Contest.

För söndagen fanns det inget schema utan frukosten åts i lugn och ro och skratt och samtal varvades med kramar och tårar när det var dags för alla föredetta Bibelfjällare att återvända hem.

Bibelfjällare genom tiderna

Stort tack till personalen som lagade all den goda maten under helgen.

Vi vill också passa på att säga tack till alla som gjort Bibelfjäll möjligt och de som jobbar för att fler ska få chansen att tillbringa ett år i Hemavan och lära sig mer om Bibeln, Fjället och möta de fantastiska människor som finns här.

Kramar från Daniel H och Ann-Louise

”Tyst i klassen”

Den passerade skolveckan har varit kort, vi gick i skolan måndag till onsdag och sen var det Kristi himmelsfärdshelg. Kort sagt var vi på Klippengården som ligger i närheten av Hemavan för att i stillhet testa på retreat. Bibelfjäll ger oss möjlighet att testa på massa saker och ting och nu fick vi även testa på retreat, att leva i lugn och ro tillsammans utan att prata med varandra. Programmet för dagarna innehöll tidegärdsböner tre gånger per dag, bibelmeditation någon enstaka gång och måltider och däremellan fick vi disponera tiden som vi själva ville. Vissa gick på promenader, andra målade, en del läste böcker eller något helt annat som passade för stunden.

Vi själva tyckte det var väldigt skönt att infinna sig i stillhet, och vi vill gärna åka på retreat fler gånger. Att vi inte pratade med varandra betyder inte att vi ignorerade varandra, utan det fanns en gemenskap mitt i tystnaden.

Efter retreaten var det långhelg och på andra sidan gränsen skulle 17 maj firas. Vi var ett par stycken som åkte till Norge torsdag till söndag. Vi åkte bland annat till Mo i Rana, bergen de syv søstre och nationalfirandet i Mosjøn. Däremellan åkte vi igenom fantastiska landskap och lunchade med stormkök utmed vägarna. Det var en fin resa.

Här kommer några bilder:

Klippengården där vi hade retreat

En av de fina utsikterna på vår roadtrip i Norge

IMG_199_small_alexanderangren
17 maj tåg i Mosjön

Varma vårhälsningar

Alexander Angrén och William Persson

Påsklov i Hemavan

En del av klassen åkte hem under lovet medan en annan del stannade kvar. På gården firades påsk med pompa och ståt. Att ge lov till bibelfjällare är riskabelt och man vet aldrig vad som kan hända. Mitt i veckan blåste det upp till storm, precis som vissa var ute på tur. Med kunskap i bagaget gick allt bra. Ann-Louise hade mod nog att stanna i rätt tid och hon grävde sig en nödbivack där hon spenderade natten i säkerhet. Daniel K byggde tillräckligt med murar så att tältet kunde hålla genom stormen. De är riktiga hjältar!

Så här såg det ut där Daniel tältade.2015-04-08 20.12.28

(Julia, Alexander och Ida försvann också, men de kom hem.)

//Johanna och Julia

Ingen fisk men mycket fika

Hemma från vår andra fjällvecka, denna gång i Tärnasjöstugan. På schemat stod pimpelfiske och riktig tur (ps. alltså inte topptur!).

Vi hade fantastiskt väder och njöt av fritid, köksbygge och bastubad. I och med att solen gick ner senare så blev kvällarna längre och vi hade mer tid över till att umgås, fika och dricka varma drycker. Efter några dagar var det slut på det roliga och vi for hem igen med skoter. Hemma väntade påskfirande.

//Julia och Johanna

En händelserik vecka

Denna vecka har gått i gästföreläsarnas tecken då vi haft besök av Johan Holmgren & Ola Rikner. Det hela började i måndags med att Johan berättade om EFS’s missionshistoria & de första missionärena. Det var högst intressant & ingen somnade. Därefter tog Ola som är utbildningskoordinator på equmenia över och lärde oss om ledarskap. Vi fick även utbildning i Trygga möten, så nu kan vi vara scoutledare lagligt, Wiiho!

Veckan fortsatte med mannen, myten, legenden - Petrus, allas vår förebild. Genom att leta upp fakta fick vi en mer levande bild av vem han var & varför han agerade som han gjorde. Vår utbildning är upplagd på det sättet att vi lär oss om bibeln genom att lära känna personerna i den & diskutera deras liv & handlingar utifrån våra erfarenheter.

Fredagen rivstartade med ett förmiddagspass fyllt av diskussioner om civil olydnad, något som engagerade gruppen väldigt mycket. William i klassen hade ordnat det hela på ett förträffligt sätt.

Att ta skoterkörkort är något vi väntat på och i fredags var det äntligen dags. Det blev en härlig tur på Jofjället och ingen i klassen kuggade. Eller?? Nejdå, med en lärare som Mojo kan det inte gå annat än bra!

I skrivande stund är förberedelserna inför ännu en helvecka i fjällen igång, så nu ska vi gå och packa. Ha det bra, puss och kram och Guds frid // Ida och Hanna

Ananas

Veckans mysterium – Vems är ananasen?

Att bo utomhus

Hej!
Jag tänkte berätta lite om vad vi gjorde förra veckan när vi bodde ute i tält från tisdag till lördag.
När vi begav oss så fick vi först åka bil till Norra Fjällnäs där vi sedan fick packa våra grejer i skotersläp och oss själva i skoterpulkor och på skotrarna för att ta oss ut till syterstugan där vi hade vårt basecamp för att ha STF-stugan som en backup-plan om det behövdes. Att göra läger är precis som utomhuslivet i allmänhet ganska annorlunda på vintern eftersom man har med kyla och snö att göra. Vi fick börja med att stampa upp snön där tälten skulle resas så att man får jämnt underlag och man kan lägga både saker och sig själv i tältet utan att det sjunker ner. Sen byggde vi murar runt tälten för att skydda mot vinden, grävde ner så att vi fick ståhöjd i yttertältet och en grop att laga mat i med skydd för vinden. De flesta av oss använde fjällstationens bensinkök till att laga mat, det är det som har bäst effekt när det är kallt, men en del testade även att använda vintergas.
En intressant faktor i det hela är just kylan. Mycket tid går åt till att smälta vatten för att ha något att dricka, något att laga mat i eller något att diska med. Att maten fryser är också en intressant faktor som man helt enkelt får åtgärda genom att ha den innanför jackan.
Den första heldagen så gick vi på topptur och fick ett fint åk med både fostrande och löst före på nervägen.

Den andra dagen var vi inne i fjällstugan för att få lära oss både om STF och stugan vi bodde vid och framförallt en hel del på hur man förr kunde försörja sig på bland annat ripor med hjälp av snarning, något som spelat en stor roll för att utveckla bygden häromkring Hemavan.
Dagen därefter, fredagen, så fick vi pröva på att gräva snöbivack för att sedan sova i den. Det var mycket slit och några av bivackerna var inte helt färdigställda förrän det var sängdags. Trots att det var mycket jobb var det värt det, det är en underlig och mysig känsla att vara i ett rum helt byggt av snö, som var större än tältet och dessutom har god isolering av värme, ljud, vind och ljus. Kombinationen av det och allt slit var en fin garanti på god sömn.

Slänten med bivacker

Ett välutrustat kök med plats för stormkök, sittplatser, bord och närhet till smältbar snö.
Efter att vi sovit gott i bivackerna var det dags att packa ihop våra grejer, se till att vi inte lämnade något på lägerplatsen och börja färden tillbaka till Hemavan och vårt annex.
Nästa helg är det dags att gå ut på fjället igen innan vi får vår påskledighet.
Allt gott!
/Johan

Praktikvecka

Hej där!

Ojoj vad det har hänt mycket på Bibelfjäll det senaste! Efter stadsveckan då vi besökte Härnösand och Umeå så åkte klassen ut i landet för en veckas församlingspraktik. Vi hade själva haft möjlighet att önska vilken församling vi ville ha praktik hos, och därför spred vi ut oss i många olika samfund och delar av landet. Under praktiken fick vi vara med och se det mesta som kan ske i en kyrka: barn- och ungdomsverksamhet, konfirmation, dagledigträffar, drivandet av second hand butiker, gudstjänster, sjukbesök, planering, fika… Det händer mycket i en kyrka på en vecka!
Det var en rolig och intensiv vecka med många givande möten, mycket fika och nya kunskaper och funderingar.

Den här veckan, vecka 10, har vi sportlov. Tur är väl det så vi hinner vila upp oss lite inför nästa vecka då vi ska bo i tält ute på fjället hela veckan! Spännande och kul!!