De senaste veckorna…

De senaste veckorna (när hemsidan krånglat) har det hänt mycket här i Hemavan. Min tanke är att i detta inlägg ge er något/några av guldkornen från varje vecka, så jag ber om ursäkt i förväg om inlägget blir lite i längsta laget ;)

v.37
Den här veckan började på topp med en tur till Okstinda, en norsk glaciär! Vi hade som vanligt lite halvtur med vädret då det regnade hela vägen upp till glaciären på tisdagsförmiddagen. Däremot hade vi fint/helt ok väder både på måndagskvällen och tiden på glaciären…

På måndagskvällen var vi några som tog det lugnt med gitarren kring elden och några som sprang upp på närmsta topp när vi hade satt upp tälten och ätit.

På tisdagen var det all in glaciär. Vi åkte så nära vi kunde på morgonen innan vi började gå upp för berget för att komma upp till glaciären. Det var väldigt häftigt att se hur stor den var och veta att den till och med är större än vi tror. Och den blåa färgen var inte helt fel den heller!

När vi kom ner från själva isen tog vi fika medan Mojo gick på upptäcksfärd för att se om han kunde hitta en glaciärgrotta vi kunde gå in i och det gjorde han! Det var så häftigt att stå raklång under isen i ett hålrum stort nog för oss och 10 personer till :)
Den första bilden at taget rakt upp i taket.

Efter grottan var det dags att bege sig neråt mot bilarna igen för att åka tillbaka och plocka ihop tälten innan hemfärd. På vägen ner hittade vi en magisk utsikt på en sten som vi var tvungna att föreviga!

Senare i veckan fick vi besök av Bo Wettéus som berättade om Abrahams liv och de olika löften som Gud gav honom under hans långa levnadstid. Det var väldigt intressant och lärorikt.

v.38
Även den här veckan började med äventyr. Denna gång var det pilgrimsvandring som stod på schemat efter många om och men. Vi skulle nämligen gett oss ut redan tre veckor tidigare men på grund av vädret blev allt runtflyttat. Vilket sedan hände igen veckan innan då vi också skulle gett oss iväg på pilgrimsvandringen. Men nu blev alltså den äntligen av och vi började gå efter lunch på måndagen. Vi gick en bit innan vi stannade och fick instruktioner för eftertanke av Kjell-Arne. Något som hände flera gånger utmed vägen och var väldigt nyttigt och givande. Framför allt för dem av oss (jag inkluderat) som har svårt för att ta oss tiden att stanna upp och reflektera. Vi fick även testa på att vandra med stav som en riktig pilgrim gör vilket gav blandat resultat i klassen. Några lämande dem på lämpligt ställe medan vissa fick mersmak och tänker använda dem mer.

När vi vaknade första morgonen fick vi alla en chock. Väderapparna hade sagt att vi skulle få molnigt, knappt någon nederbörd och 3-5 grader som lägst men när vi vaknade var det minusgrader och vi möttes av ett lätt snötäcke. Det som inte syns helt tydligt på bilden är att vattnet vi hämtat kvällen innan till frukosten hade ett fyra millimeter tjockt istäcke på toppen.

Detta var även dagen vi skulle göra ett toppförsök på Norra Sytertoppen. Något vi påbörjade men fick som andra klass i Bibelfjälls historia avbruta på grund av för dåligt väder.

På vägen ner fick vi en glimt av solen :)

Sista morgonen börjar vi gå hemåt i en höstsnöstorm men desto längre vi kommer desto bättre blir vädret och till sist är vi hemma igen.

Denna vecka läste vi även om Isak med Elisabet. Det var första gången vi hade lektioner med henne vilket var roligt!

This entry was posted in . Bookmark the permalink.