Utevecka i snön

Måndag
Vi packade de sista vi behövde ha med oss till veckan. Vi åt lunch och sedan hoppade vi på skotrarna och begav oss till systerskalet. Skoterturen gick superbra och vi kom fram till stugan där vi sedan stoppade upp våra tält bredvid.

Väder: Mulet.29003488_816273158559680_1489871747_n

29003828_816273098559686_893599228_n

Tisdag

Först åt vi frukost och kollade hur alla hade sovit. Sedan gick vi alla ut och började gräva på bivackerna. En bivack är en tillfällig snögrotta som bland annat militärerna brukar använda sig av. Det är även ett bra vindskydd när de blåser mycket.

Vi byggde inte bara bivacker utan det byggdes även en rutchkana i snön.

Väder: Sol och inget moln

29341368_816275818559414_1043229778_n

29019868_816275828559413_185555292_n

Onsdag

De tre som sov i bivack tyckte att det var betydligt varmare än i tälten. De andra som sov i tält överlevde de -20 graderna som det var utomhus den natten.

När alla hade packat sina väskor för dagsturen började vi våran första tur, den gick mot Dålkoetjåhke. På vägen upp så fick vi testa att göra ett rutschblock, vilket är ett sätt att mäta snölagrens bärighet. Turen var väldigt fin, att gå med snöskor gick alldeles perfekt. Så åkturen ner för berget var helt klart värt vandringen upp. Det var en goo backe kan man klart säga.

Väder: soligt nästan inga moln alls. Solkräm i ansiktet, check!

29004063_1376929939079290_753366243_n

29019812_816907328496263_1768917883_n

29340895_816907331829596_2124108643_n

Torsdag

De som sov i bivack var även denna natten väldigt nöjda med värmen under natten. Eftersom natten i bivack var så bra så bestämde vi oss för att bygga klart den andra bivacken så att fler kan sova i bivack sista natten.

Nu till våran andra tur, weeehooo. Eftersom gårdagen blev så bra så var vi självklart taggade för nästa tur. Toppen vi skulle till hade inget namn, men den var fin ändå. Vi kom upp till toppen och hjälp vilken utsikt!
Så vackert!
Vi åkte sedan ner för berget och åket denna dag var ännu bättre än gårdagens.

När vi kom tillbaka till stugan och tälten så gick hela klassen in i våffelstugan för att käka våfflor. De var himmelska!

Väder: Soligt, soligt och soligt

29134845_816907731829556_795551449_n

Processed with VSCO with a6 preset

29134573_816907735162889_1488478866_n

28945611_816907308496265_10469533_o

Fredag

På fredagen så gjorde vi oss i ordning för hemfärd och började packa ihop våra tält. Veckan gick galet fort. När vi kom tillbaka till stationen efter lunch så packade vi upp våra saker och hade lite materialvård.

Det var allt för denna uteveckan!
Ha de gött, potatis kött, hahah.

Församlingspraktik och sportlov

Efter studieresan spridde vi ut oss lite i landet, från Luleå i norr till Småland i söder. Vi hade möjligheten att få följa med någon anställd i kyrkan (oavsett samfund) och se lite av hur det är att arbeta i en församling. Några följde med en pastor, några en diakon och några en ungdomsledare… När vi kommer tillbaka till en ”vanlig” vecka igen (vecka 12) ska vi jämföra våra upplevelser :)

praktik
Bilden är från Annies praktik i Reftele.

praktikk
Bilden är från Majas praktik i Umeå.

Vecka tio hade vi sedan sportlov där några passade på att stanna hemma och besöka familjen och några passade på att åka tillbaka till Hemavan lite tidigare för att njuta av snö och skidåkning!

Studieresa

Vecka 8 var vi på studieresa eller en miniturné då vi hann besöka många platser och uppleva mycket innan veckan var slut. Vi började på söndagen vecka 7 med att åka till Långsjöby på morgonen för att hålla i en gudstjänst där tillsammans med några ungdomar från Vilhelmina som vi lärt känna i höstas när de hade en gudstjänst i frikyrkan i Tärnaby.
En stor eloge till Maja som på grund av förkylning tog över predikan kvällen innan och gjorde det med bravur!

Långsjöby

Vi fortsatte sedan med att åka till Vilhelmina och åt mat med dem som varit med på gudstjänsten i deras kyrka.

Vilhelmina

Sedan hade vi en lång resa framför oss då vi skulle till Härnösands folkhögskola (”vår” skola) för att sova där inför måndagens och tisdagens besök.

På måndagen och tisdagen var vi alltså på besök i Härnösand. Där fick vi följa med på olika lektioner som skolan hade bland annat allmän kurs och etableringskursen. Det var roligt att få träffa fler elever som går på samma skola som oss och samtala om olika saker :) Efter den ”vanliga” skoldagen var vi några som gick en vända på stan för att se lite mer av staden och på tisdagen var vi alla och hälsade på i Pingstkyrkan i Härnösand där vi fick träffa några ur församlingen samt några av de som har svenskundervisning där.

härnösand

hörnässand

På onsdagen åkte vi norrut igen mot Umeå men på vägen tog vi ett stopp i Örnsköldsvik där vi först var på Fjällräven outlet (det blev ett eller annat köp…) och sedan åkte vidare till äventyrsbadet och spaet.

örnsköldsvik

När vi väl kom fram till Umeå hade vi två dagar med olika besök framför oss. Vi besökte bland annat Judiska föreningen, ALT och EFS Västerbottens huvudkontor. På torsdagskvällen tog vi alla även en sväng om Pinchos för att äta kvällsmat. Det vi kul att komma ut och göra något annat med klassen än det vi är vanan vid även om det såklart också är kul ;)

umeå

På fredag eftermiddag spriddes vi sedan alla med vinden till olika delar av Sverige för nästa veckas äventyr. Församlingspraktik!

Vecka 7

Nu har det gått ett tag sedan det skrevs något här… Det har hänt mycket sedan sist och om ni håller utkik här de närmaste dagarna kommer ni att få höra och se lite av det vi gjort!

Vecka 7 var sista veckan på skolan innan äventyren förde oss iväg från Hemavan för några veckor. Vi hade lektioner med Petter Jakobsson via länk, lektioner om Jesus, Tro och liv och så skulle vi packa ihop våra rum igen vilket gjorde att vi hade fullt upp. Men det betyder inte att vi inte firade fettisdagen och alla hjärtans dag!

Semlor

Vi fixade semlor till klassen, de anställda och säsongsarbetarna. Det var ett extra lyxigt fika :)

Kvinnorna i Bibeln och telemark

Förra veckan gjorde vi många olika saker. Vi började veckan med att förbereda några frågor inför församlingspraktiken som vi har om några veckor och sedan fortsatte vi med att studera kvinnorna i bibeln, framför allt Mariorna tillsammans med Elisabet.

På torsdagen och fredagen fick vi testa på att åka telemark med olika resultat. Men vi enades om att det var kul att ha testat det vare sig vi kommer att fortsätta att åka det eller inte…

telis

På söndagen fick vi även möjligheten att hålla i en gudstjänst här på fjällstationen och den här gången valde vi att testa en ny form av gudstjänst (för oss) genom att ha en fikagudstjänst.

received_798310700355926

Hoppas att ni har det bra där ute i vårt avlånga land och glöm inte att söka till nästa års Bibelfjäll!!!

Snowboard och lärjungaskap

Under veckan som varit har vi gjort många olika roliga saker. Veckan började med att vi fick besök av Olof Holmgren som pratade med oss om samisk kultur och lärjungaskap. Han höll även en öppen föreläsning om lärjungaskap på måndagskvällen som finns på vår facebooksida om någon vill se den i efterhand.

27717965_1779412632071897_670975703_n

Sedan hade vi Elisabet igen och arbetade med kvinnorna i Bibeln. Vilket vi ska fortsätta med nästa vecka också.
På torsdagen och fredagen fick vi snowboardlektioner. Vi hade väldigt olika erfarenhet sedan innan. Allt från att bräda är det man alltid åker till att aldrig ha stått på en bräda innan. Men vi lärde oss alla någonting och hade kul på vägen.

27661813_1779412838738543_895816850_n

27721534_1779412802071880_702544117_n

Skoter och skidor

Den här veckan har varit något utöver det vanliga. Vi började i måndags med sista delen av skoterkortet. Körningen. Vi gjorde klart det den delen genom att åka på en dagstur. Vi var alla överens om en sak när vi kom tillbaka. Det var superkul att köra!

På tisdagen hade vi alla lektioner i Tärnaby då det var stormkockstävling på hotellet så vi passade på att åka dit och titta lite.

Torsdag och fredag hade vi skidlektioner hela dagarna. Vilket gav oss olika mycket med tekniken men var riktigt roligt och nyttigt för oss allihopa. Vill ni se hur fint vi åkte efter två dagars lektioner finns det en film på vår instagram!

Nu ser vi fram emot nästa vecka med nya utmaningar och lektioner!

Vårterminen 2018

Nu är 2018 här och en ny termin av Bibelfjäll har börjat och vi körde igång på riktigt direkt. I måndags var första dagen på terminen och vi började som vanligt med inför och egen andakt. På eftermiddagen körde igång med nya testamentet på riktigt, vilket vi fortsatt med hela veckan!

Sen har vi ju självklart åkt massor av skidor också!

asdsa

Hoppas att alla ni där ute har haft en lika bra start på 2018 som oss!